Coach, jako zawód, nie ma co ukrywać, dorobił się złej sławy. Na samą myśl często nasuwa się wizerunek mówcy motywacyjnego z wybałuszonymi oczami w przydużej marynarce nie pierwszej świeżości.
Nie ma jednak co porównywać chwiejącej się budki z kebabem do dobrej restauracji, która dba o regularną dostawę świeżych produktów. Blaszaka z pseudo-mięsem nie nazywajmy restauracją - podobną zależność widzę w kwestii coachingu.*
Inną funkcję pełni coach, inną mówca motywacyjny, a jeszcze inną trener, mentor, czy psycholog. Każda z tych ról ma swój obszar, metody działań i skierowana jest na różne potrzeby Klientów.
Idąc za Standardami Izby Coachingu:
Coaching to metoda wspierania rozwoju realizowana w formie cyklu spotkań pomiędzy coachem a klientem, podczas których coach, poprzez aktywne słuchanie, zadawanie pytań oraz stosowanie innych specyficznych narzędzi i zadań rozwojowych, towarzyszy klientowi w wyznaczaniu ważnych dla niego celów, odnajdywaniu wewnętrznych zasobów potrzebnych do ich realizacji oraz ustalaniu i wdrażaniu planów działań. Coach wspiera klienta w odkrywaniu i efektywnym wykorzystaniu osobistego potencjału celem podnoszenia jakości jego życia. Coaching może mieć formę pracy indywidualnej, z grupą lub zespołem.
[https://www.izbacoachingu.com/standardy/, 08.2024]
Coach słucha i pyta po to, aby to Klient lub Klientka świadomie dokonali zmian w wybranym przez siebie obszarze. Klienci coachingu, to osoby, które chcą zmian w jakimś obszarze, czyli w gruncie rzeczy są nastawione na działanie i czują potrzebę korekty któregoś z aspektów życia. Może być tak, że jedyne, z czym przychodzą na sesję, to wiercące uczucie niedosytu, niezadowolenia, rozdrażnienia, zmęczenia lub smutku i proszą o pomoc w odnalezieniu przyczyny. Rolą coacha jest pogłębienie rozmowy w taki sposób, aby Klient samodzielnie doszedł do sedna swoich emocji. Bardzo przydatna w zrozumieniu siebie i swoich zachowań jest praktyka uważności. O wykorzystaniu uważności w biznesie pisałam tutaj: Medytujące korporacje.
Rolą coacha jest również odpowiedzialne wskazanie momentu, w którym inny specjalista powinien przejąć pieczę nad Klientem. Coach nie jest lekarzem. Każde podejrzenie zaburzeń psychicznych powinno być skonsultowane z odpowiednim specjalistą.
Coach może pokazać Klientowi różne perspektywy danego zagadnienia, które mogły być do tej pory dla Klienta niedostępne. Coach nie wskaże Klientowi idealnego rozwiązania, ale zaprezentuje inne podejścia do tematu, co pozwoli Klientowi na samodzielny wybór obszaru do pracy. Wówczas Klient decyduje o swoim życiu, czuje sprawczość i odpowiedzialność za swoje decyzje. Zmiany wprowadzone świadomie są skuteczniejsze i trwalsze.
Klient, znając już obszar do pracy, może czuć się zagubiony i nie wiedzieć, jak ruszyć z miejsca. W tej sytuacji właśnie rozsądne wsparcie Coacha ma znaczenie. Coach zna narzędzia do pracy nad ustalaniem celów, zmianą nawyków, podtrzymania motywacji do działania. Rolą Coacha jest zapoznanie Klienta z narzędziami, aby ten mógł wybrać najbardziej dogodną dla siebie technikę. Posiadając wiedzę na temat tego, co chcę zmienić i jak to zrobić, Klientowi pozostaje jedynie zakasanie rękawów i monitorowanie postępów.
Każda zmiana jest procesem, a każdy człowiek jest inny. Indywidualne podejście będzie tu kluczem do sukcesu. Dobrze jest ustawić na początku jasny, mierzalny cel, aby Klient nie miał wątpliwości, kiedy cel zostanie osiągnięty. Niektóre zagadnienia da się rozwikłać podczas jednej rozmowy, inne wymagają rozłożenia na czynniki pierwsze podczas wielu spotkań,.
Z poczuciem chęci zmiany, rozwoju, podjęcia decyzji, znalezienia rozwiązania. Mogą to być kwestie zawodowe, ale również problemy natury osobistej. W gruncie rzeczy i tak zazwyczaj obie te sfery mają na siebie niebagatelny wpływ. Więcej w temacie wydajności w pracy, a jakością życia prywatnego znajdziesz tutaj: Po co Ci zmęczony pracownik?
Bywa i tak, że jedyne uczucie, które towarzyszy Klientowi, to fakt, że jest mu źle w tym miejscu, w którym się znajduje, ale nie wie nic poza tym. Coach będzie dobrą opcją na start. Zacznie od pracy nad samoświadomością i jest duża szansa, że Klient nie tylko odkryje przyczynę swojego niezadowolenia, ale również przekuje je w coś wartościowego.
A bywa też tak, że Klient doskonale wie do czego dąży, ale dźwignięcie tematu samodzielnie nie daje efektów. Coach będzie odpowiednim towarzyszem w dążeniu do celu. Podtrzyma płomień wewnętrznej motywacji i podsunie narzędzia do realizacji założeń.
Coaching jako metoda jest uniwersalna. Coach, nie udziela rad, a jedynie pomaga znaleźć drogę do osiągnięcia celów postawionych samodzielnie przez Klienta. W związku z tym wiedza dziedzinowa nie jest konieczna - ale! Jest przydatna! Coach musi rozumieć, w czym tkwi problem Klienta, dlatego osadzenie się w kontekście usprawnia sesję coachingową.
Wellbeing Coaching, to coaching nastawiony na konkretną dziedzinę. Zakłada, że niezależnie od zmiany, jaką Klient chce wprowadzić w swoim życiu, dobrostan Klienta będzie bazą do pracy nad realizacją celów. Podstawą do skutecznego działania jest dobre samopoczucie i akceptacja siebie. Dlatego, podczas sesji coachingowych pracujemy nad samoświadomością jako podstawą do dalszego działania.
Zapraszam do skorzystania z moich usług: sylwialuszczynska.pl. Pytania można wysyłać mailowo, jestem też dostępna pod telefonem: KONTAKT. Pierwsza sesja jest płatna tylko wówczas, kiedy Klient uzna ją za wartościową.
Miłego dnia!
Sylwia Łuszczyńska
Wellbeing Coach
*Zwracam honor wszystkim uczciwym sprzedawcom kebabów!
Wellbeing Coaching, Workshops & Sauna
32-091 Michałowice, ul. Czekoladowa 12
2024 Wszelkie prawa zastrzeżone